joi, 16 iulie 2015

Mai este indicat sa verificam vechimea unui ou cu vasul de apa?

Chiar daca ne-am obisnuit sa cumparam oua de la market, continuam sa le apreciem si pe cele nestampilate sau "de la tara". In lipsa stampilei cu data ce facem? Cum verificam vechimea unui ou?

Unele persoane ne recomanda sa folosim si noi testul cu vasul de apa. Punem oul intr-un vas cu apa si ...
- daca este un ou foarte proaspat, se va scufunda in apa si va ramane la fundul vasului pe o parte
- daca oul are 2 saptamani se va scufunda si va ramane la fundul vasului, insa se va ridica putin dintr-o parte
- daca oul este vechi de 3 saptamani va sta putin mai sus de fundul vasului, putin mai ridicat dintr-o parte
- daca oul este vechi de 4 saptamani va pluti la suprafata apei


Eu am verificat cateva oua cu acest test si rezultatele nu au fost conform listei de mai sus. Am folosit atat oua din comert, cat si oua de la tara luate de catre mine dimineata din cuibar. Cum fizica nu a fost pe intelesul meu in scoala, ii las pe altii sa-si bata capul cu principiul lui Arhimede sau cu anomalia apei. Eu doar am testat si am constatat ca testul cu vasul de apa nu mai e corect. Nu spun ca nu a fost bun pe vremea bunicilor nostri cand apa era apa, oul era ou si cufarul cu malai era cufar, ci doar ca acum nu ne mai putem baza pe el.



Rezultatul acestui test se bazeaza pe volumul saculetului de aer din interiorul oului. Pozitia oului in vasul cu apa este determinata de cantitatea de aer din acest saculet - cu cat este mai mare cu atat el va pluti mai sus. In concluzie, pozitia unui ou intr-un vas cu apa este datorata ritmului in care aerul a putut ajunge in acel saculet - ritm care poate fi influentat de meniul gainii si anumite substante cu care oul este "curatat" inainte sa fie pus in caserola.

Cum un ou vechi este extrem de periculos, eu voi continua sa consum doar oua de la propriile gainuse, oua de la persoane de incredere si, ocazional, oua stampilate.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu